about

  Katarzyna Musial - logo
 
 
  Press kit


Polska pianistka Katarzyna Musiał, obecnie rezydująca w Kanadzie to - zdaniem Chicago Classica Review - „wielki talent obdarzony zdumiewającą techniką i interpretacyjną błyskotliwością”, koncertuje jako solistka, kameralistka, a także z orkiestrami w Ameryce Północnej, Europie i Azji. New York Concert Review określił jej grę jako „czystą rozkosz... cudownie przedstawioną... przejrzyście precyzyjną… interpretację, która sięgała emocjonalnej głębi przy harmonijnej kolorystyce”. Według Beijing Press Katarzyna Musiał to „pianistka, która oczarowuje swoich słuchaczy olśniewającą grą”. Dyrygent orkiestry New York Camerata Richard Owen uważa ją za jedną z najznakomitszych pianistów, jakich kiedykolwiek miał zaszczyt usłyszeć.

Katarzyna Musiał, należąca do elitarnego grona Artystów Steinway'a zdobyła pierwszą nagrodę na Bradshaw & Buono International Piano Competition (Nowy Jork, 2011), ponadto jest laureatką III Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego (Kraków), Kay Meek Competition (Vancouver), Nagrody im. Albana Berga przyznanej za najlepsze wykonanie jego utworów (Wiedeń) oraz Nagrody im. Philipa Cohena dla wybitnego instrumentalisty (Montreal).

Ostatnie ważniejsze wydarzenia w karierze pianistki to: debiut w Carnegie Hall, trasa koncertowa po siedmiu największych chińskich miastach, występy na Olimpiadzie Zimowej w Vancouver, Międzynarodowym Festiwalu Beethovenowskim w Chicago, International Chopin and Friends Festival (New York), Festiwalu Tempietto w Rzymie, Festiwalu Music in the Mountains w Kalifornii i XX Festiwalu Jubileai Cantus; jako solistka koncertowała także z New York Camerata, Chicago Prometheus Chamber Orchestra, Toronto Sinfonietta, Orchestre Symphonique de L’Isle, Orchestre Classique de Montreal, Ensemble Arkea oraz z Bielską Orkiestrą Kameralną na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Jana Sebastiana Bacha.

Jej ostatni album, My Spanish Heart, otrzymuje entuzjastyczne recenzje. „Niezależnie od tego, czy gra w Albéniza, Granadosa, Turinę, Mompou czy de Fallę, interpretuje idiomatyczne rytmy jak tancerka flamenco, wydobywając charakterystyczne hiszpańskie akcenty melodyczne, tak jakby jej klawiatura miała kastaniety”, według magazynu The WholeNote. Album został wybrany jako „CD of the Week” przez KDFC w San Francisco i KUSC w Los Angeles, a także znalazł się na liście top 10 i top 5 najlepszych albumów muzyki klasycznej w Ameryce Północnej. My Spanish Heart jest kontynuacją poprzedniego albumu inspirowanego tańcem Come Dance with Me, który był grany w ponad 100 stacjach radiowych; między innymi w BBC (Wielka Brytania), CBC (Kanada), WQXR, WFMT, WGBH - „CD of the Week” (USA).

Lynn Rene Bayley w recenzji dla Fanfare Magazine pisze: „To niezwykła, zaskakująca i zachwycająca płyta... zagrana z niezwykle rzadko występującym połączeniem energii i elegancji. Ten rodzaj pianistyki, jaki prezentuje artystka stał się rzadkością w dzisiejszym szablonowym i napędzanym konkurencją świecie… to niezwykle fascynujący i przyjemny album bez wątpienia znakomitej artystki.” A Jerry Dubins podkreśla: „Katarzyna Musiał udowadnia, że artysta ma możliwość przekazania charyzmy poprzez swoją grę. Potrafiła dokonać tego, że każdy z utworów na płycie od początku do końca wciągał mnie, lub, jeśli wolicie, zniewalał - dzięki magicznemu, magnetycznemu sposobowi gry ...Polecam nowy album Katarzyny Musiał z z wielkim entuzjazmem.” Ewa Skardowska napisała w Twojej Muzie, że płyta Come dance with me "...okazała się świetnym pomysłem muzycznym i interpretacyjnym..., a pianistka dzięki płycie zyskała własne miejsce w pianistyce światowej". Magazyn Presto w swojej recenzji płyty podkreśla "...kunsztowną grę ..lekkość, perfekcję i doskonałą interpretację, w której słychać oryginalność połączoną z szacunkiem dla kompozytorskiego kunsztu..."

Katarzyna Musiał zachwyca publiczność repertuarem, który obejmuje wiele różnych stylów od baroku do współczesności. Aktywnie promuje na całym świecie muzykę polską, a w szczególności utwory takich kompozytorów jak Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik. Ponadto wykonuje kompozycje mniej znanych lub zapomnianych polskich mistrzów, jak Zygmunt Stojowski czy Piotr Perkowski. W ramach zainteresowań muzyką współczesną prezentowała utwory Jay Sydemana, Jocelyn Morlock i miała światową premierę dedykowanej jej 35 minutowej suity fortepianowej Nevada County Epitaphs skomponowanej przez Marka Vance na festiwalu Music in the Mountains.

Artystkę można było usłyszeć w wielu audycjach radiowych w Polsce, Kanadzie i USA, między innymi w transmitowanych na żywo recitalach ze studia radia WFMT w Chicago oraz Muzycznego Studia Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej. Wystąpiła też w programach telewizyjnych Global TV, POLTV w Vancouver, CJNT w Montrealu, OMNI w Toronto, Polvision TV w Chicago, TVP Katowice, TV-Polsat i TV Polonia oraz TV w Chinach.

Katarzyna Musiał brała udział w Casalmaggiore International Festival we Włoszech; Gold Country Piano Institute w Kalifornii; Academie musicale de Villecroze - Piano in the XX Century we Francji; X i XI Internationale Sommerakademie Prag, Wien, Budapest w Austrii oraz The International Music Festival w Paryżu.

Występowała między innymi w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Chan Center w Vancouver, Elizabeth Bader Theater w Toronto, Theatre Outremont i Pollac Hall w Montrealu, Oriental Art Center w Szanghaju oraz w Weill Recital Hall w Nowym Jorku.

Katarzyna Musiał jest założycielką i dyrektorem artystycznym Festivalu Stella Musica, promującego kobiety w muzyce. Inauguracyjny koncert odbył się w marcu 2015 r. w Montrealu, a festiwal miał w tym roku swoją trzecia edycję. Pianistka jest również członkiem jury International Enkor Competition.

Katarzyna Musiał ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie profesora Stefana Wojtasa, uzyskała Artist Diploma w Academy of Music w Vancouver pod kierunkiem profesora Lee Kum-Singa oraz Diploma in Advanced Music Performance Studies na Uniwersytecie Concordia w Montrealu w klasie profesor Anny Szpilberg i Philipa Cohena, który pozostaje jej artystycznym doradcą. Ponadto odbyła staż artystyczny w prestiżowym kanadyjskim ośrodku Banff Center.

Artystka jest stypendystką Mrs. Cheng Koon (S.K.) Lee Scholarship, Conseil des art et lettre du Québec – Vivacité Montréal, the Banff Centre, Vancouver Chopin Society oraz Polskiej Fundacji Społeczno-Kulturalnej w Québec'u.

"…kiedy gram, staram się wydobyć duszę muzyki, która mnie inspiruje i przekazać moim słuchaczom jej naturalne piękno i głębokie uczucia… "

Download Press Kit